Lezing Duivelseiland 19 maart

Op dinsdag 19 maart 2024 wordt er een lezing gehouden door Mandy van Dijk over Duivelseiland (Een interneringskamp, het eiland Urk en de Eerste Wereldoorlog).
In haar lezing gaat Mandy van Dijk (schrijfster van het boek Duivelseiland) in op een berucht interneringskamp voor vluchtgevaarlijke officieren op Urk in de Eerste Wereldoorlog. Het vissersdorp was toen een eiland in het midden van de Zuiderzee en deed dienst als ballingseiland. Op de rand van het kleine eilandje stond een houten barak, afgeschermd door twee rijen prikkeldraad. Daarin woonden Belgische, Franse en Engelse officieren die iets te graag wilden ontsnappen uit Nederland. Zij vonden het leven op het eiland verschrikkelijk en doopten Urk om tot Duivelseiland. Van Dijk gaat in op het waarom van interneren in Nederland in de Eerste Wereldoorlog, op het bijzondere element van het erewoord, op het leven op Urk tijdens de Eerste Wereldoorlog en vertelt enkele tot de verbeelding sprekende verhalen over een paar van de geïnterneerde officieren en hun – soms spectaculaire – ontsnappingspogingen.

Locatie: “De Landerijen” te Oldemarkt, De Weeren 1
Aanvang 20.00 uur. Inloop vanaf 19.30 uur.
Leden gratis toegang, niet leden € 5,--

Lezing Einsatzkommando in Steenwijkerwold op 22 april 2024

Op maandag 22 april wordt er een gezamenlijke lezing gehouden door de Historische Vereniging Steenwijk en omgeving en de Historische Vereniging IJsselham. De lezing wordt verzorgd door geschiedenisleraar Sjef Damhuis. Dit is de tweede keer dat de historische verenigingen samen een lezing organiseren. Daarom is er wederom gekozen voor de centraal gelegen locatie Hoogthij in Steenwijkerwold. Sjef zal de mensen meenemen naar een zwarte bladzijde uit de geschiedenis van Steenwijk en omgeving. Hij zal vertellen over de achtergronden van dit Einsatzkommando en die van hun slachtoffers.

SS-Hauptsturmführer Kurt Stiller

Op donderdagavond 14 september 1944 kwamen in het NSB-kringhuis aan de Meppelerweg in Steenwijk ongeveer vijftien personen bijeen. Ze waren bijeengeroepen door de enkele dagen eerder in Steenwijk gearriveerde SS-Hauptsturmführer Kurt Stiller. Het was zijn taak om met zijn Einsatzkommando, dat bestond uit een allegaartje van Duitsers, Hongaren, Roemenen en Belgen, informatie in te winnen over onderduikers en leden van het plaatselijke verzet.  Bij de bijeenkomst met de Duitsers waren onder meer aanwezig: de NSB-burgemeester van Steenwijk J.P. de Lang en de leiders van de plaatselijke NSB. Het Einsatzkommando was afkomstig uit het Noord-Franse dorpje La Madeleine. Hier waren ze verantwoordelijk voor de moord en mishandeling van veel verzetsstrijders. Diverse mannen kenden elkaar al vanaf 1941 toen ze in Rusland actief betrokken waren met het vermoorden van Joden. Het brute optreden van de groep had tot gevolg dat binnen enkele weken na hun aankomst in Steenwijk negen personen werden geëxecuteerd. Later volgden nog meer executies door dit Einsatzkommando in de regio.

Oorlogstapes

Steenwijk in nazitijd staat ook centraal in het boek De Oorlogstapes. Dit boek werd in 2020 uitgegeven door de Historische Vereniging Steenwijk en Omstreken en is geschreven door Teun Smit. Het boek is gebaseerd op een twintigtal geluidscassettes uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Vol met gesprekken met plaatselijke tijdsgenoten van de Tweede Wereldoorlog. Waarin ze vertellen over het (over)leven in Steenwijk onder nazivlag. Naast de gesprekken bevat het boek veel foto’s; ook vanuit de kant van bezetter. Dit bijzondere, historische tijdsdocument is nog steeds verkrijgbaar bij de Historische Vereniging Steenwijk en Omstreken en bij Primera Steenwijks Boekhuys.

De inloop is maandag 22 april vanaf 19.30 uur, de lezing start om 20.00 uur. De bijeenkomst is voorzien van een pauze. Leden van beide historische verenigingen mogen gratis naar binnen. Bent u geen lid dan vragen wij € 5,-. Het is wenselijk om u van te voren op te geven via het volgende e-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..